zaterdag 18, zondag 19, maandag 20 en dinsdag 21 februari

Zaterdag 18 februari Mabira Forest

Vannacht had het veel geregend, maar vanmorgen was het droog en kwam op een gegeven moment ook de zon door. Ik zou tussen 10 en 11 opgehaald worden om naar Mabira Forest te gaan. Op z’n Afrikaans werd dit natuurlijk 11.20 uur. Het is maar 50 km, maar de chauffeur Fufu reed heel voorzichtig, dus deden we er een uur en drie kwartier over. Je moet hier als chauffeur enorm opletten. Zeker op de plekken waar er bebouwing langs de weg staat, en dat was voor het grootste gedeelte zo, is het uitkijken geblazen. Overal lopen mensen langs de weg die op ieder moment ook kunnen besluiten dat ze ineens over willen steken. Dan zijn er nog de matatu’s die overal tussendoor willen. Zowel links als rechts kun je door ze ingehaald worden. En als laatste zijn er natuurlijk ook nog de boda boda’s die je ook zomaar ineens voor je wiel kunt vinden. Fufu zei ook dat je zelfs erg moet houden in degenen die achter je zitten, zeker als dat een vrachtwagen betreft. Voorzichtigheid is dus geen overbodige luxe.

Op het moment dat we bij het ‘bezoekerscentrum’ aan kwamen begon het te regenen. De naam bezoekerscentrum is trouwens wel erg chique voor een gebouwtje waarvan het dak lekt, waar amper ramen in zitten en waar geen verlichting is. Op dat moment had ik nog de hoop dat het een korte bui zou zijn. Nou niet dus. We (de gids en ik) hebben een kleine 2 uur gelopen waarvan alleen het laatste kwartier droog was. Heel, heel erg jammer dus. Want met regen is er geen vogel, aap, maar zeker geen vlinder te bekennen. Op een gegeven moment ging de gids vertellen welke vlinders er zoal te vinden zijn. Toen heb ik hem maar gevraagd daarmee te stoppen. Nu weet ik niet wat ik mis, maar als hij ze voor me gaat beschrijven wel.
Onderweg hebben we nog heel veel geluk gehad. Het had ook zomaar kunnen zijn dat ik dit stukje niet had kunnen schrijven. We stonden op een gegeven moment stil op het pad omdat hij iets aan het vertellen was over een boom die we zagen, toen we zo’n 4 meter achter ons (daar waar we dus net gelopen hadden) een doffe dreun op de grond hoorden. Deze werd veroorzaakt door een grote dikke tak die uit een boom was komen vallen. Die had dus ook zo maar op ons hoofd terecht kunnen komen.

Toen de zon op een gegeven moment door kwam zag alles er gelijk heel anders uit. Er komt dan tekening in zo’n bos, iets wat je totaal mist op het moment dat het regent. Volgens de gids zijn er in Bwindi, waar ik volgende week heen ga om naar de gorilla’s te gaan ook veel vlinders. Het jammere is dan echter dat ik waarschijnlijk geen tijd zal hebben om ze te fotograferen. Hopelijk is het dan in ieder geval wel droog.

Op de terugweg heb ik eindelijk de mogelijkheid gehad om de kippen met ‘ophokplicht’ te fotograferen. Helaas kan ik ze niet aan jullie laten zien omdat ze op mijn fototoestel staan en ik kan alleen foto's uploaden van mijn telefoon. Maar ze zitten in kooien van draadstaal die bovenop elkaar staan.
Wat ze hier niet allemaal met de beestjes uitvoeren: ze zitten dus hele dagen in zo’n hok om verkocht te worden, maar dat begint de ellende pas echt. Toen ik vorige week achterop de boda zat naar de Kasubi tombs, reden we op een gegeven moment achter een andere boda die zo’n 5 kippen, aan hun pootjes, dus op z’n kop, aan z’n brommer had hangen. Ik moest eerst drie keer kijken, maar toen zag ik toch echt beweging in de kopjes. Ze worden op die manier dus gewoon levend vervoerd. Ik weet niet of ze vervolgens gelijk geslacht worden, maar als dat niet zo is, zou ik als kip zijnde uit protest gewoon nooit meer een ei leggen. De partij voor de dieren zou hier hun handen vol hebben aan de dingen die je soms met dieren ziet gebeuren.

Zondag 19 februari

Even voor 12 uur vannacht begon er een hoop gezang en iets wat waarschijnlijk een preek, of preken was. Ik hoorde tenminste af en toe ‘halleluja’. Het klonk hetzelfde als in de andere weekenden op zondagmiddag, maar nu was het dus midden in de nacht. Het duurde ook meer dan 3 uur!! Omdat ik niet wist waar het vandaan kwam ben ik nog even naar de gate gelopen. Daar werd me verteld dat het uit de community aan de overkant van de weg kwam. Het was in ieder geval ontzettend irritant omdat het voor mij onmogelijk was om in die herrie te slapen. Ik heb toen besloten dat ik niet naar de kerk zou gaan, maar dat ik zou proberen om uit te slapen. Dat is gelukkig redelijk goed gelukt.

Het gekke was dat het vanmiddag helemaal stil bleef.

Maandag 20 februari

De kinderen moeten deze week de eerste toetsen van dit jaar maken. Er was dus op school niet veel te doen. Vanmiddag geoefend met alleen Emma. Ik weet zeker dat hij vandaag flink wat afgekeken heeft, want vanmiddag liet ik hem een heel simpel zinnetje met allemaal woorden met een i erin lezen en dat lukte niet. Maar in zijn toets las ik het woord cylinder .
De andere kinderen hadden schoonmaak beurt. Het hele schoolplein, maar ook het gedeelte waar wat gras onder een heel grote boom groeit, wordt dan, met zo’n kort bezempje van takken, schoon geveegd.

Aan het eind van de middag zag ik Saida (verloskundige) lopen. Aangezien ik niets meer van haar gehoord had in het weekend ben ik even naar haar toe gelopen om te vragen of er geen bevallingen geweest waren. Nou, dat was dus wel zo, maar die gingen zo snel dat ze geen tijd had gehad om mij nog te bellen. Misschien nog in de komende dagen.

Dinsdag 21 februari

Vanmorgen in de kliniek gewerkt waar het weer even schakelen was met een ‘nieuwe’ verloskundige. Zij heeft al die weken vrij gehad, dus ik zag haar vandaag voor het eerst. Het was een rustig vaccinatiespreekuur. Daardoor was om 10.15 uur de kamer al leeg. Gelukkig liet zij wel alles staan voor degenen die later kwamen.

Vanmiddag op school geholpen met het nakijken van de toetsen. Toen ik daar vandaan op het plein kwam was alles en iedereen gevlogen. Nou, ik snap die kinderen wel. Ze moeten echt toetsen van meer dan 2 uur maken. Dan heb je het aan het eind van de dag wel gehad. Morgen nog een dag, dan zit het er voor de primary school op.

Toen ik nog een rondje ging lopen kwam ik Esther tegen, het meisje dat met haar zwerende vinger in de kliniek geweest was. Zij vertelde dat zij 14 toetsen moeten maken. Dat is pas echt veel.


Reacties

Reacties

Marjolein

Jammer van het weer en heel fijn dat die tak een ander moment nam om te vallen zeg.
Ik denk dat de verschillen, tegenstellingen met hier soms niet te beschrijven of te bevatten zijn. Mensen leed, dieren leed en dan merk je pas hoe verwend wij eigenlijk zijn in het "rijke" westen.
Vraag mij af of wij wel zo rijk zijn, meer verwend denk ik zeker.
En had je geen oordopjes bij!! Das het eerste wat je op reis mee moet nemen hoor!! Moet ik ze nog opsturen, hihi.
En ben zo blij dat ik niet meer naar school hoef, 14 toetsen niet te geloven, hoop dat ze ze allemaal gehaald heeft.
Succes weer met de volgende dagen en tot de volgende keer!!

Poter

Hoop dat je volgende week de 'schade' wat betreft het fotograferen van vlinders .. en andere dieren kunt inhalen. Ik herken trouwens wel iets van het verkeer in Thailand, levensgevaarlijk he. Gelukkig had je een verstandige chauffeur. groetjes

Philine

Hoi Trudi,
Ik had me al verheugd op mooie foto's van je trip naar Mabira Forest. Misschien kun je er met mooi weer nog eens heen.
Ja, wat een wereld van verschil, het leven daar en hier, op alle vlakken als ik je verhalen zo lees. Mooi, om dat te ervaren. En ook om soms net een beetje verschil te kunnen maken. Groetjes!

Anneke

Nou ja, beter geen vlinder op je hoofd dan wel een tak... jammer maar helaas, en wie weet wat je toch nog te zien krijgt. Ik geniet van je verhalen! Hartelijke groet!

willy

je verhalen raken me omdat jij soms zo verontwaardigd kan zijn op een cultuur die niet de jouwe is. Zoals mensen die midden in de nacht halleluja zingen.... ik herken het wel en mijn tip is: ze hebben veel plezier, fijn voor hen.. lieve groet, willy

Corry de Heer

Lieve Trudi, Het is steeds weer leuk om jouw belevenissen te lezen. Ik voelde met jou mee, toen jij vertelde over het weer en dat er géén vlinders waren. Wat jammer zeg. Ik vind dat zelf ook zó leuk om te doen, vooral als die erg dichtbij zijn. Hopelijk haal je het in, wanneer je naar Mabira Forest gaat. Blijf genieten van alle moois en leuks daar. Je steekt alle ervaringen spreekwoordelijk in je rugzak en haalt die er weer uit, wanneer je daar behoefte aan hebt.
Liefs, Corry de Heer.

Joop

Hoi Trudi, wat leuk om steeds weer jouw gedetailleerde verslagen te lezen van alles wat je ziet en meemaakt. Geniet nog van je verblijf daar en ik zie uit naar je volgende verhaal.
groetjes Joop

Josha

Ha die lieve Trudi, wat súper leuk om al jouw verhalen te lezen, ik heb ze nog niet allemaal gehad, maar ik zal de schade inhalen;-)! Bijzonder om te lezen wat je allemaal beleefd. Heb je die Gorilla's al gezien?? Groetjes, Josha

Joke Bos

Dag Trudi, Gelukkig was je bescherm engeltje weer op je schouder want anders had het er heel anders voor je uitgezien. Een troost hier regent het ook en een storm dat wil je niet weten. Door de code Oranje die was gegeven op de donderdag waren veel koorleden thuis gebleven. ze hadden gelijk maar gelukkig hadden we een klein koor en dat klonk ook mooi!! De dagen gaan snel en nog even en je zet weer voet op Nederlandse bodem met een hoop geestelijke bagage extra. Geniet nog van je weekjes en ik hoop met jou nog wat na te kunnen genieten met het zien van de foto's en nog meer verhalen te horen!! Hartelijke groeten Joke Bos

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood